السبت، 25 يوليو 2009

ماتقوليش وانا كمان.....2

على فكرة هو فيه سبب كمان اقوى يخليني ارفع شعار .... ماتقوليش وانا كمان
بقالي مدة باقرا في كتاب
قوة عقلك الباطن
الكتاب حتى الان لذيذ جدا
الكاتب بيحاول يوصل فكرة انا الانسان ليه عقل واعي وله عقل باطن
العقل الباطن هو العقل اللي بيتحكم بشكل كبير في وظائف الجسم التلقائية اللي العقل الواعي مالهوش سيطرة عليها
زي اننا بنتنفس واحنا نائمين واجهزة جسمنا بتشتغل
بتحلم بحاجات فنتازيا او يمكن تحلم بحلول لمشاكلك
مع ان المفروض انك نائم

ده عقلك الباطن
الكاتب بيؤكد من خلال عدة وقائع ذكرها
ان تعاملنا الجيد مع العقل الباطن ممكن يصنع معجزات
و التعامل الجيد مع العقل الباطن يكون بانك تستغله الاستغلال الامثل
وتوجهه التوجه الصحيح
لان العقل الباطن زي البستان اللي بتزرع فيه بذور سليمة او فاسدة
محصول البذور دي هينعكس على حياتك كلها
هينعكس على وظائف جسمك على اسلوب تفكيرك على ادائك في الحياة
طيب ازاي؟
بفرض انك قلقان من مادة ما مش عارف تذاكرها
قل لنفسك بقوة انا هذاكر وهانجز وهاحقق نجاح
و شوف النتيجة
مثال تاني
بقالك مده قلقان من النتيجة
قل بقوة انا مش قلقان
انا هانجح لاني عملت اللي عليا
ولان ربنا موجود وانا واثق انه هيقدر لي الخير

ايه علاقة ده بشعاري؟

الكتاب كان بيتكلم عن الايحاء
و ان الايحاء ده ممكن يكون ليه قوة كبيرة التأثير على عقلك الباطن
في التنويم المغناطيسي مثلا عقلك الوعي بيكون نائم وعقلك الباطن مستيقظ تماما
بمجرد ما بتوحي له بشئ بينفذه بمنتهى الدقة
يعني لو طلبت من حد يرمي نفسه من البلكونة وهو نائم تنويم مغناطيسي
هيرمي نفسه في منتهى الهدوء
طيب
هل لما انا اكون مضايقة
محتاجة دعم
واشتكي لحد قريب مني
المفروض اني باشتكي له لاني عارفة انه هيكون مصدر دعم لي
و لاني في احتياج لحد يطمني لحد يساعدني
و اقوله انا مخنوقة
هل رده وانا كمان هيقدم لي ده

بالعكس هو بقوة الايحاء هيروح على عقلي الباطن ويقوله
انت قلقان جدا و انا كمان قلقان موت و كل اللي حواليك قلقانين

و طريقك مسدود مسدود مسدود

تفتكروا انا هيكون وضعي ايه؟
اكيد هتدمر نفسيا
و زي ما انتم عارفين اننا اصلا تحت ضغط
اللي كنت محتاجاه ايحاء ايجابي و دعم
انتهى بي الامر لصورة سودة عن الحياة
عشان كده انا مش هاقبل من حد انه يزود همي
ولما احتاج منه دعم يديني دواء لدعم الاكتئاب

كل ما عليك انك لو عاجز عن مساعدة غيرك خليك ايجابي وادعمه بايحاء ايجابي
طمنه و اكد له انه مش في الدنيا لوحده
و ان لو في دلوقتي عقبة ما بشوية صبر وايمان و ثقة بالله وبعدله
كل العقبات هتزول و هترجع الحياة لجمالها تاني
بلاش تقوله وانا كمان
بلاش تدمر اللي حواليك بسهولة
خليك ايجابي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق