الأحد، 24 يناير 2010

انا والعفريت

لما باتخنق على الاخر من هموم الحياة والمشاكل اللطيفة ( ربنا يجعل كلمنا خفيف عليهما )
باتجه لكتاب قوة عقلك الباطن اللي مش عارفة اخلصه حتى الان
في كل صفحة من الكتاب الكاتب بيحاول يثبت للقارئ ان التفكير الايجابي في الاشياء
و اقناع العقل الباطن انه بامكانه تحقيق الافضل ... وسيلة رائعة لحياة افضل و لتحقيق الاحلام

انا مقتنعة بكلامه التفكير الايجابي افضل على جميع الاصعدة

الغريب اللي بيقوله اني لو اقنعت عقلي الباطن باني هاحصل على شئ معين ....ممكن فعلا احصل عليه

زي فيلم the secret كده

طيب

في كل مرة بارجع للكتاب او للفيلم ده بافكر كده
لو حصل و كنت محظوظة زي اخونا علاء الدين و كان في ايدي مج الشاي العظيم بتاعي
و قمت دعكته و هو مليان شاي ( المشروب الرسمي بتاعي ) .........قال يعني بادفى

و فجاءة طلع منه ابخرة .......... قوم انا قلت يمكن ده بخار الماء المتصاعد من الشاي المغلي ( هندسة كميائية )

و فجاءة كترت الابخرة و عملت سحابة كبيرة و بدل ما تمطر

طلع لي استاذنا المارد الطيب البركة اياه و قالي :

شبيك لبيك ....انجزي في السريع يا ست تجديد و قولي لي نفس ساعدتك في ايه ؟

قوم انا بقى وقفت كده في حالة اذبهلال بحت ( محدش يقولي يعني ايه )

و بعدين تداركت الموقف في سالة و قررت اتعامل مع الموقف

انت كنت فين يا راجل ده انا مستنياك من زمان

تحت امرك ....... انت بس تأشري وانا احمر

نعم يا اخويا ؟؟؟!

قصدي انفذ .......اوامرك يا كبير

عفريت بيئة قوي......... بس اصله عفريت روش
مش ممكن يعني هيطلع لي عفريت من القدام دول

امال
Renew ازاي ؟؟؟؟؟؟
المهم قلت له :

شوف يا بني انا دخلت الكلية من حوالي اربع او خمس سنين مش فاكرة تحديدا و زي ما انت عارف و العارف لا يعرف
انها كلية جابت اخري و كرهتني في حياتي و في عرق الوطنية اللي كل شوية ينقح عليا و مبوظ ضغطي
مع اني دخلت بحبها و كان نفسي اصلح حال البلد

قال يعني انا اللي هاعملها و هاحرر العقول من الجهل و التخلف
و انا اللي هابني الاقتصاد الحر المنافس


و هاوفر شقة لكل شاب ........ و عريس لكل عروسة ..... و وظيفة لكل عاطل

و مؤهل لكل فاشل ( زي حالاتي كده )

و بدل سيارة لكل اخ واخت من راكبي المترو ...هاجيب لكل واحد طيارة..... اهم يتخانقوا فوق احسن
خلي الناس تنبسط



يا اخت غاندي ...... اطلبي قبل ما اولع في نفسي وفيكي .... انا عندي السكر و شايل المرارة اساسا .... بلاش غم الله يكرمك


اهلا .... انت عفريت خلصان اصلا ... هو انا حظي ده على طول
طيب خلاص ..... شوف انا عايزة اتخرج في الكلية دي بقى
بس بانجاز كده .. يعني مثلا بتقدير جيد جدا و لا اقولك خاليها امتياز احتياطي

و عايزة اتكلم بتاع سبع لغات كده ...... غير العربي طبعا عشان انا عارفة في عفاريت فهمها محدود

يعني مثلا .انجليزي و فرانساوي و الماني ( انا باحب الالماني ) و روسي و ممكن صيني ( عشان ارطم مع الست اللي كل شوية تخبط و تقولي عندكم اروسة ) و اختار انت الباقي على ذوقك



اممممممممممممم



بعدما تعوج لساني بقى بكل اللغات دي ... عايزة موبيل باربع كاميرات عشان يبقى فالته كده بدل المنيل اللي عندي ده
و لاب توب محترم كده و ابن حلال عشان انا الكمبيوتر ده طلع عيني
و عربية بسواقها عشان انا مش بحب السواقة

و عايزة بتاع مليار دولار كده ..... خالصة الضرايب و حياتك


اممممممممممممم


يا ريت تكمل جميلك كده و انا شيفاك مارد طيب وابن حلال و صاحب عيا
و تشوف لي عريس ابن حلال زيك كده ....طوله مناسب و غير مدخن

مستقر ماديا و لديه وظيفة محترمة و تغطية طبية و يحتكم على شقة ( يكون دافع ضرايبها برضو ) ..و يكون كده شاطر يجيد السباكة والنجارة واعمال الكهرباء و الحياكة كمان ....زي الرجالة الاجانب السبع صنايع دول

و يا سلام بقى لو بيعرف ينظف الشقة كمان... و انا اطبخ عادي مفيش مانع

و زي ما الجرايد ما كانت تكتب زمان....... لديه رغبة في الاستقرار و مقبل على الحياة

اه و حياة ابوك .... لازم يكون مقبل على الحياة ..... احسن انا مش ناقصة حد يسدها في وشي كمان و كمان

و طبعا مأمن عشان اعيش انا مطمنة



مش عايزاه بينور في الضلمة كمان و يقول بابا و ماما



لا تشكر ........ الله يكرمك كده رضا قوي



رضا كل ده و رضا ....طيب و سعي كده فضيلي حتة عشان اشتغل فيها ...... قطيعة محدش بيأكلها بالساهل




و بعدين العفريت و لا المارد يلف حولين نفسه و يملا الاوضة دخان ابيض و سحب غير ممطرة تحدث شبورة عالية الى منخفضة على جميع الانحاء ..... و على المقيميين خارجها مراعات فروق التوقيت

ايه ده ؟؟؟؟!

طبعا ده كل احلام ...... و انا احب انهي حلمي نهاية معقولة .
نحط احتمالات و نهايات متوقعة عشان عقلي الباطن يقتنع

ممكن يحصل الاتي :


1 _ بما اني كنت باحلم وباقنع عقلي الباطن اني هاحقق احلامي و هاجيب تقدير واشتغل و اركب طيارة و كده يعني

لما افوق من الحلم وانا باكمل بقى مج الشاي اياه .يوصلني نبأ رجوع ابن عمي من البرازيل بعد ما ورث كل ثروة عمي عشان يشرب من نيل بلده .. و يتجوز من بنات بلده و يتقدم لبنت عمه المهندسة العظيمة العاقلة جدا الرشيدة قوي
و ياخدني معاه على البرازيل حيث البن المعتبر
و هناك اشرب في نفس المج اياه قهوة بقى مش شاي

حلوة النهاية دي . سعيدة

بس انا للاسف كتر القهوة غلط على ضغطي

ناهيك ان مليش حد في البرازيل كلهم هنا بيشربوا من نيلها


بلاها الحل ده نشوف حاجة تانية

2- يطلع كل اللي انا كنت باحلم به ده كله كان عرض تجاري
لشاي ( ابو تفلة ) تغليه بدل المرة اتنين

و اكون انا بقى المحظوظة الوحيدة في مصر اللي طلع لها المارد .....و الاقيهم جايين عندنا
و يصوروني انا و نفس المج اياه في التلفزيون
و اطلع في اخر حلقات البيت بيتك مع محمود سعد

و يسلمني الهدية ..اللي هي عبوات شاي ابو تفلة تكفيني انا والحي لمدة سنة خالصة الضرايب

و افتح ان ابقى كشك سجاير على الناصية في الاخر

مش نافع برضو الاحتمال ده

لاني باشرب شاي ليبتون اصلا




3- تطلع كل الابخرة و السحب دي ناتجة عن احتراقي انا شخصيا
احتراق ذاتي
من كتر التفكير و القلق اللي مش عايزين يسيبوا دماغي في حالها

قوم ايه ؟

انا اللي ولعت مش العفريت

للاسف الاحتمال ده الاقرب الى الصواب
حكم اجدادنا قالوا زمااااااااااااااااااااااان
المنحوس منحوس حتى لو طلع له العفريت من نفس مج الشاي اياه بتاع ابو تفلة






هناك تعليقان (2):

  1. بعيدا عن ان اسلوب الكتابه ليس بجيد .. فكل اللي انتي قولتيه ممكن يتحقق ..لا محتاج عفاريت ولا بتاع بس حوار الضرايب دا مش متأكد منه :D

    ملحوظه : التفكير الايجابي كويس جدا .. بس لوحده ولا ليه اي لازمه .. فيحاجات كتيره جدا جمب التفكير عشان الحاجه اللي عايزاها تحصل "باذن الله"

    وشكرا :D
    كان معكم بسام من موقع الامتحانات ... :D

    ردحذف
  2. اسلوبي مش عاجبك
    كده يا بسام :d

    ممكن يتحقق اها اكيد بس مش بسهولة المتوقفة على مجرد اقناع العقل الباطن

    و لا عبر الجاذبية و رسائل الانسان مع الكون

    و ممكن متحصلش برضو ... وارد بشكل كبير :d

    ردحذف