الخميس، 19 أغسطس 2010

الافضل .... نقوم الصبح بدري

السلام عليكم

بما اني من الناس العظيمة اللي مش بتنام لا صبح ولا ليل
فقاعدة بقى اراقب في مخاليق ربنا طول ما انا صاحية
و طبعا لاني مش بيعجبني العجب فمعظم اللي بيعملوه بيحرق دمي
عشان كده النوم بيريحني جدا حقيقي

انا مش بانام لاني انا بوظت الساعة البيولوجية بتاعتي
لاني من مدمني السهر
فالموضوع بقى تعود
و بعدين مع الوقت بقيت صبح وليل صاحية
كمان بما اني في الاجازة وقاعدة في بيتنا يعني باسهر لي شوية قبل الحرب ما تبدأ
اقصد الدراسة بعيد عنكم
السبب اني باكتب الموضوع
هو اني مش بس الوحيدة اللي بتكون صاحية
انا لاحظت في شارعنا مثلا
ان الناس طول الليل صاحية زي حالاتي
يمكن من الحر

و يمكن عشان رمضان بقى و الخمستاشر الف مسلسل
سهرانين يتفرجوا
او سهرانين يصلوا ويذكروا ربنا ...و ده الفرض التاني مش لسوء ظن مني بس لانهم بيعملوا ظيطة جامدة جدا
كلام على زعيق على ضحك على خناق

و العبادة المفروض بتنشر السكينة و الهدوء

و بعدين يفضل الحال ده لحد قبل الفجر ببتاع نص ساعة كده
فجاءة
سكوووووووووووووووووون

لو رميت ابرة تسمعها و هي بتخبط في الارض
سكووون رهيب
ما بيقطعش السكون ده الا اذان الفجر و الصلاة

و بعدها نفضل في السكون ده لاذان الظهر
ممكن بقى نسمع خلال الوقت ده خطوات الناس اللي رايحة اشغالها

انا عن نفسي شايفة ان الوضع ده مش طبيعي
المفروض العكس
طول الليل هدوء و اول اما الفجر ياذن يبدأ الناس يصحوا
لان المفروض ان الفجر صلاة مفروضة ده غير انه بعد الفجر ساعة توزيع الارزاق
المفروض نبقى صاحيين الوقت ده بنسعى على ارزاقنا
نكون في كامل نشاطنا و همتنا مش لسه نايميين
مع الوقت برمجة جسمنا بتختلف
زي محصل معايا كده
طول الليل نصحى في بقى سبب او مفيش سبب
طول الليل بنعد النجوم اللي في السما

او مبحلقين في السقف او التلفزيون او الكمبيوتر
و طول النهار مهدودين او نايميين
ده غير اننا بنتحرم افضل الساعات اللي بتمر في اليوم


بداية اليوم بدري بتكون جميلة جدا

الهوا بيبقى انقى والسما اصفا
و لسه الشمس الحارقة ما شدتش حيلها علي
نا
و ابواب السما بتكون مفتوحة للدعاء في وقت الفجر و وقت توزيع الارزاق
مينفعش يعني نبقى في الوقت ده نايميين او داخليين ننام
هنتحرم من بداية اليوم و هنفقد بركته
عشان كده بنحس ان اليوم متعفرت و الوقت بيمر هوا
لان معظم الوقت اللي كان المفروض نعيشه نمناه


المفروض اننا نبدأ نعدل اللغبطة دي
هي حاجة بسيطة بس ممكن تغير كتير

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق