الأربعاء، 25 أغسطس 2010

الاستخدام الاسوأ (1)...الانترنت

السلام عليكم

كان في موضوع في دماغي نفسي اكلمكم عنه و بعدها بوقت مش كتير رجع لفكري موضوع تاني مختلف تمام
و اكتشفت في النهاية ان الموضوعين ممكن يكون بينهم رابط
من وجهة نظري هو رابط قوي
الرابط ده هو
طريقة تعاملنا معاهم

اكلمكم عن الموضوع الاول

انا كنت بافكر في الانترنت
تحديدا في نظرة مجتمعنا للانترنت
لاحظت ان كل اعمالنا الفنية اللي بتتعرض في التلفزيون او الراديو ايا كان العمل
جاد او هزلي

بيعرض تعامل الشباب مع الانترنت من زاوية واحدة
يعني لو ولد بيدخل على مواقع مش كويسة و بيتعرف على بنات
و لو بنت بتتعرف على ولاد برضو و بيضحك عليها او هي بتضحك على حد


دي غالبا الفكرة الاعم اللي بيتقدم بها الانترنت
حتى البرامج دايما يناقشوا ليه الاقبال على الشات و المواقع السيئة هو نهج الشباب على الانترنت

من كام شهر كده كنت باسمع اذاعة القرآن الكريم
و كان الشيخ بيشرح الزوج بيكون ازاي مقصر في حق زوجته
فطبعا كان لازم ينوه عن الانترنت
هو ما قالش في ازواج بيقضوا وقت طويل على الانترنت

هو قالها كده " الزوج يفضل طول الوقت منصرف عن بيته باستخدام الانترنت و تصفح المواقع و استخدام الشات "
و انتم طبعا عارفين ان ده بيشيع الفساد الاخلاقي
و ده انا معاه فيه طبعا

لكن هل فعلا الانترنت هو بس مدخل للمفاسد
هل ينفع اني اقصر نظري على مفاسد الاشياء
الفكرة مش في ان الانترنت نفسه مفسدة

استخدمنا له هو اللي فاسد

و بالتالي مينفعش اوصل لكل بني ادم على الارض انه مصدر الانحلال الاخلاقي
بغض النظر عن انه ليه منافع اخرى اهم بكتير
الفكرة هي اننا كمجتمع اتعودنا لما يجينا شئ جديد من بره
نستخدمه من الزاوية السيئة
اسوأ استخدام

و لما كانت السيئة تعم والحسنة تخص
بتكون نظرت العامة للشئ ده انه فاسد و مصدر فساد

دور الاعلام واهل العلم
مش بس انه يقولوا لي ده في مدخل معين لو دخلت منه تبقى دخلت دائرة الخطأ

دورهم كمان يوضحوا الاستخدام الامثل

انا مثلا طالبة في هندسة
مطلوب مني اكون على علم بكيفية استخدام الانترنت طبعا الى جانب جمع المعلومات من خلاله
مطلوب مني اطلب المعلومات او اتبادلها
عارفين انا بيطلب مني كام تقرير او بحث خلال السنة ؟؟
كام محاضرة بانزلها من موقع الكلية مثلا او بيبعتها لنا الدكتور على الايميل
حياتنا الدراسية كلها .......انترنت
انا مش متخيلة حياتنا في الكلية من غير الانترنت

كمية المعلومات اللي باحصل عليها بشكل سريع
و حجم الاتصال اللي باكون فيه مع زملائي اللي بيشاركوني في الشغل
او مع الدكاترة والمعيدين

لو الانترنت مش موجود .... احنا كنا هاندرس ازاي ؟؟
طيب وطلبة طب و صيدلة و اقتصاد واعلام
كانوا هيجيبوا منين الجديد في العالم

ليه الاعلام مش بيقول للناس ان في فئة في مصر بتستخدم الانترنت في تحصيل علم ما
و برضو بنستخدم الشات الفيس بوك بس بشكل محترم
لاننا مدركين الاستخدام الامثل و عندنا اخلاق

مش عيب الانترنت ان له مستخدمين ما عندهمش اخلاق
في بلاد دلوقتي جهل استخدام الانترنت فيها = امية
و فيها اطفال بيعرفوا يجيبوا معلومات مهمة و يستخدموها و يتبادلوها
احسن من ناس كتير عندنا معاهم شهادات علمية محترمة قوي


احنا عندنا الغلط واجبنا نصلحه مش نعمل حالة رعب
و كأن الانترنت ده مرض مزمن

و اللي عنده انترنت في بيته لازم ولابد يكون واحد من اياهم الوحشيين

تخيلوا حالة الرعب اللي عملتوها لابائنا و امهاتنا
و كأنهم سيبين ولادهم مع شيطان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق