الخميس، 21 مايو 2009

يوميات راكب 1- ( يوم ما اتعطل المترو)

طبعا لا يخفى على اي مصري انه بيقضي ما يقارب تلت عمره المديد راكب مواصلات
طبعا ما هو احنا شعب عايش في اطار ضيق من بلده
لازم تكون الدنيا زحمة ..... ولما الدنيا تكون زحمة الاشارة هتطول و لما الاشارة تتطول هتقضي وقت جوا العربية او الميكروباص والاتوبيس او المتوسيكل
و يمكن تنفد لو معاك عجلة
ناهيك بقى عن المنقذ الفذ للوضع المأسوي المزدحم >>>>>>>>>>>>>>>>> المترو
اهو المترو ده عايز عمر لوحده
كل كام يوم كده هادخل احكي يومياتي كراكبة
ما هو انا لو مش حكيت ممكن يجرى لي حاجة ...... وانا اصلا تحت ضغط
هاحكي النهاردة عن يوم كان فيه المترو متعطل
1- يوم ما اتعطل المترو
المترو دايما بيتعطل في الايام اللي درجة الحرارة فيها مرتفعة قوي .....ليه ؟؟ تقريبا كده بيعاقبنا
ما علينا كنت انا وسارة صاحبتي مخلصين يوم حافل من الايام الدراسية العصيبة
و بعدها روحنا نركب الميكروباص اللي هينقلنا من الجامعة لمحطة المترو
و بعد ساعة الا ربع وصلنا محطة المترو لقينا ناس كتير واقفة
و كان من السهل استنتاج ان المترو عطلان .......لكن ليه ما يكونش في تنويه عشان الناس تكون عارفة ؟؟
المهم جيه المترو وكان متشبع بالبشر و دخلنا كان معناه موت محقق بالاختناق . فقررنا _و لا اسف على ذلك_ اننا نستنى اللي بعده
بس اللي بعده مجاش ....... بعد انتظار نص ساعة في الشمس والزحمة والزننننننننننن
قمنا قررنا وبرضو _ ولا اسف على ذلك (حتى الان)_ اننا نرجع ونستخدم الميكروباص مرة تانية عشان نروح لبيتنا بقى
و بعد حوالي نص ساعة في الشمس لقينا ميكروباص وللاسف ركبناه
السواق كان داخل سباق مع الزمن بيسوق طائرة نفاثة حضرته...
احساس صعب انك تكون بتطير داخل عربية وحاسس انك هتفلت من الجاذبية
و يمكن تفلت من الدنيا كلها
و فجأة هدا السرعة ووقف وخرج من العربية
خير...... في ايه؟؟؟؟؟
اختفى السواق ...
و بعدها بحوالي تلت ساعة كده .........
عاد ساقنا الهمام ..
ركاب في عربية ميكروباص في الشمس في انتظار عودة الغائب ..اقصد السائق
لما رجع السواق احد الركاب اعترض
كنت فين يا بني مش تقول انك هتسيبنا وليه تتاخر كده احنا ناس شقيانة وناس عنده شغل ومصالح ..
واتقلبت خناقة
لازم تعرفوا قاعدة هامة ....... السواق دايما على حق
السواق كان بيملى مياة عشان عطشان حق انساني بحت ...... والركاب الوحشيين مش مقدرين الاحتياجات الانسانية
شريرين
فيها ايه لما تسنى في العربية.. قاعد مستريح في الشمس .....سونا طبيعي غيرك بيدفع ثمن السونا
طبعا لان في احد الركاب اعترض و ده مش من حقه لان السواق جهة سيادية
كان العقاب ان العربية ما بقتش طايرة لا صاروخ بسرعة الضوء
طبعا بعد السواق ما وقف و نزلنا كنت مش دايخة .... كانت واخدة عجلة تسارعية ( العجلة بمعناها الفيزيئي)
و دماغي كانت تسبح في ملكوت تاني خالص
لما روحت فضلت نايمة لتاني يوم........... ولان القدر كان لازم يسخر من راكبي المواصلات .....كان عندي تاني يوم امتحان
في رباعية لجاهين احب اهديها لسارة شريكتي في هذة المغامرة الميكروباصية
زحام و أبواق سيارات مزعجـــــة
اللي يطول له رصيف.. يبقي نجـــا
لو
كنت جنبي يا حبيبي أنــــــــــــا
مش كنت أشوف إن الحياة مبهجة
انا عارفة ان المغامرات معايا مبهجة...مش كده يا سمسم؟؟؟

هناك 6 تعليقات:

  1. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    يخربيت عقلك والله ما قادره امسك نفسي من الضحط
    معلش يا لولو تعيشي وتاخدى غيرها
    :D:D:D:

    ردحذف
  2. هههههههههههه
    المرة الجاية تبقي معانا بقى

    ردحذف
  3. حلو اوى السياح اللى سعادتك عاملاة دة

    ماشى

    على الرغم من انها طرائف و غرائب الا انى بحس انها زكريات حلوة يا شقية

    ما تنسيش تحكيلهم ماساة الدقى بقى

    ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    ردحذف
  4. ماساة الدكي ههههههههههههههه

    لسه ما خفي كان اعظم

    ردحذف
  5. مبروووووك على ال
    blog
    ===========
    هههههههههههههههه
    انا قللت مرواحي للكلية مخصوص عشان المترو و الميكروباص
    اصل انا بركب نفس المواصلتين الفقريتين دول
    :D :D :D :D
    و اكيد مقدر المعاناة اللي عشتيها
    ربنا يصبرنا على سواقين الميكروباص
    و يبطلوا خناق على الدنية المعدن اللي مش عاجبهم
    مش عارف ليه

    ردحذف
  6. الله يبارك فيك يا نبيل

    لا انا قللت مرواحي الكلية من التعب بصراحة.....هههه

    الكلية لوحدها كابوس

    و بعدين لسه المعاناة جاية ورا هو انا لسه حكيت حاجة
    هههههههههه
    لسه ما خفي كان اعظم .....

    ردحذف