الثلاثاء، 8 ديسمبر 2009

قنبلة

قنبلة
مش الكلمة اللي ممكن تشرح انا عايزة اوصل ايه؟

لكن ده مجرد احساسي بالحالة
حالة انك تكون بتتعامل مع حد .... الحياة بالنسبة له سيطرة

انت مش فاهمه مش فاهم رد فعله
ولا ازاي تتعامل معاه

ازاي توصل له رأيك ؟
ازاي تفهمه و ازاي يفهمك ؟
ازاي تتجنب غضبه الغير مبرر ؟

يكون بالنسبة لك مُقلق

تكون عايش على طول في قلق و حذر وخوف


احساس ان جنبك قنبلة انفعالية

اي كلمة او تصرف مقصود او غير مقصود ممكن ينتج عنه انفجار
حياتك تنفجر

كل شئ يبقى بيغلي ........ اعصابك وسط نار
وافكارك في زحمة
و اللي حواليك مش عارفين ينجوا بنفسهم ولا يساعدوك

و لا الكل ياخد قرار انه يتحرق


اكيد لو كل انسان بيفكر و لو ثواني

انا بالنسبة للي حواليا قنبلة انفعالية؟
مصدر قلق ؟
محرض على الخوف واليأس ؟

هل وجودي في موضع مسئولية عن حياة انسان ممكن يدمره ..يدمر اعصابه و احلامه و احساسه الامان ؟

ممكن اكون ام متسلطة مسيطرة ...... و زوجة جاحدة
ممكن اكون اب متسلط مسيطر مش شايف الا فرماناته .... و زوج ظالم


هل انا نيرون .. الامبراطور الحارق؟

هل ممكن لو فكرنا في ده ولو لثواني

نلاقي مبرر نقنع به أنفسنا اننا لازم ولو لدقائق

نسمح لعيونا تشوف لوحات غيرنا عن الحياة و الدنيا
لوحات احلامهم ...... امالهم
يمكن نفكر فيهم بشكل احسن و يكون لنا المكان المناسب في اللوحات دي

مش هتخسر لو فكرت في غيرك
في احساسه
في انطباعه عنك
مش هنخسر لو كنا مصدر اشعاع امل وحب

هناك 3 تعليقات:

  1. اشهد ان لا اله الا الله وان سيدنا محمد رسول الله

    ردحذف
  2. مبروك الدخول سالمة

    انا مش مصدقة نفسي والله

    ردحذف
  3. اصل الطريق كان طويل اوىىىىىىىىى

    ردحذف