الخميس، 31 ديسمبر 2009

مصارحة

هل ممكن الانسان ينظر جواه و يوصف اللي صادفه في اعماقه

صفاته ميوله عيوبه افكاره احقاده ..... مين بيحب و مين بيكره؟

لما بتقعد مع نفسك و تكتشف الخير اللي فيها

الصفات الجميلة المميزات و نقط الجاذبية

اكيد بتحس بالراحة الرغبة في الحياة
بالحصول على الافضل و زيادة العلاقات

لكن لو غصت فيها اكتر في لحظة صدق معها قبل ما يكون صدق مع اي حد تاني مهما كانت صلته بقلبك

و شوفت بعينيك عيوبك .... حسيت بها ...... و حسيت ضررها و اللي جنيته منها و اللي عملته في غيرك

اكيد احساس الصدمة



احيانا كده باقعد مع نفسي في لحظات مصارحة

اكلمها و احكي لها

على فكرة انا صريحة جداااااااااا

و هي كمان صريحة معايا لاقصى حد.......... لدرجة اني اول من يلوم نفسي لو غلطت

و اول من بيستمتع بألمي و ذهولي من نتائج عيوبي

لكن للاسف المصارحة دي دائما بتيجي متأخرة و في لحظة باكون فيها عملت الغلط خلاص

و مش عارفة ان كان الواجب على اظهره و اجني العقاب و لا اسكت و استنى مداخلات القدر

المصارحة دي خلتني اكتشف اخيرا

اني انا مش شخصية نموذجية ولا مكاني المدينة الفاضلة

و ان الصفات الكويسة اللي فيا غالبا ما بتكون هي نفسها العوامل المساعدة لعيوبي على الظهور و احداث الكوارث

اعتقد ان شخصيتي ينطبق عليها المثل " جنت على نفسها مراكش " دائما

لان الصراحة والتسرع والتهور ....... اتحاد مفلس

زي ما التسامح و الرغبة المحمومة في الانتقام .... متناقضات واضحة


انا حقيقي نفسي ابطل صراحة

نفسي اتحكم في كلامي و ابطل اقول اللي جوايا ببساطة كده

كاني باقول نكتة

نفسي اسيطر على صراحتي
افكر قبل ما اتكلم...احسبها

نفسي اسامح من غير شروط
و نفسي ابطل عصبية واندفاع

لاني مع كل العيوب دي

عايزة افضل وسط الناس

عايزة احس بالزحمة و دفئ العلاقات


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق